TOP týden 2014 - Polná
Mrkvancová pouť v Polné
Její vznik je nutné hledat v samých počátcích města Polná.
Bylo jistě období, kdy sídliště Polná nemělo ještě kostel, ale mělo pole. Na tom se shodují všichni historikové. Název města je odvozen od slova „pole“. Z polí, která byla v rozsáhlém pralese českomoravského pomezí v té době vzácností, pocházela převážná část obživy starých obyvatel Polné. Proto také každoroční dokončení sklizně doprovázely slavnosti dožínek, pocházející zajisté ještě z pohanských dob.
Jak a kdy se stala mrkev symbolem polenské pouti se přesně neví. Pro obyvatele narozené v minulém a našem století je to od nepaměti.
Existuje záznam z návštěvy potomků posledních předbělohorských protihabsbursky založených pánů na Polné – Žejdliců ze Šenfeldu. Potomci obou větví Žejdliců, kteří navštívili v 2. světové válce Polnou, se hlásili k tomu, že zvýšené pěstování a požívání mrkve na Polensku, včetně jednoho mrkvového dne v týdnu, zavedli jejich předkové jako doplněk výživy lidu na svém panství, a tak se stala mrkev i odznakem polenské pouti. Jisté však je, že mrkev je zavěšována nade dveře a vrata domů v Polné od nepaměti. Zpočátku byla zdobena stuhami v barvách českého království, tj. červenobílými stuhami. Od počátku dělnického hnutí v posledních desetiletím minulého století někteří občané vyvěšovali o pouti mrkve zdobené pouze rudými stuhami a od vzniku Československa se rozšířilo zdobení červenomodrobílými stuhami, odvozenými od barev na naší vlajce.
Mrkvancová pouť není poutí farního kostela, ale poutí městskou. Koná se vždy druhou neděli v září, ve svátek sv. Liguriáše, patrona města. Kult sv. Liguriáše vznikl v Polné roce 1652, kdy kníže Ferdinand Josef z Ditrichštejna přivezl z Říma ostatky tohoto světce, věnoval je městu a uložil v polenském kostele, kde jsou ostatně ve skleněné rakvi uloženy dodnes. Že má sv. Liguriáš k mrkvi pěkný vztah, dokládá starý popěvek:
Svatý Liguriáši,
opatruj nám mrkev naši,
ať nám ji přibyslavští neodnáší.
V minulosti byla pouť slavena okázaleji. Na pouť do Polné, jako k prameni živé vody, přicházel lid ze širokého okolí i Čechové z poněmčelých míst, aby se zde poveselili, osvěžili a kromě mrkvánků si odvezli nakoupené vlastenecké časopisy, kalendáře a knihy.
Byly neseny ostatky sv. Liguriáše na náměstí, kde se konala pobožnost a za doprovodu zvonů se průvod vracel zpět do děkanského chrámu. Potom žáci z jezuitských kolejí a později ochotnické spolky hráli divadelní hry, byly pořádány trhy a veselice. Pochopitelně pouť byla největším výročním trhem, kde podle pořádku mohli vystavovat a prodávat své zboží všichni páni mistři rozličných místních cechů i přespolní. Stánky se zbožím poctivým a později i jarmarečním stály na obou stranách hlavní ceny od Horní brány hlavního - dnes Husova – náměstí až téměř k Dolní bráně Sezimova náměstí.
Věřme, že starý zvyk a tradice zavěšování dvojice mrkví ozdobených stuhami v národních barvách bude v Polné pokračovat i nadále.
9. 9. – 14. 9. 2014 Městské muzeum - Areál hradu a zámku
„1914 – 2014“ - 100 let od vyhlášení I. světové války a výstava k stému výročí vzniku čs. legií ze soukromé sbírky Ing. Pavla Hrabálka
III. prohlídková trasa hradu
9. 9. – 14. 9. Chrám Nanebevzetí Panny Marie
Trasa A - základní prohlídková trasa v chrámu
Trasa B - prohlídka zvonice, expozice bytu zvoníka a vyhlídka z věže
Trasa C - základní prohlídková trasa v chrámu rozšířená o zvonici, expozici bytu zvoníka a vyhlídku z věže
9. 9. – 14. 9. Židovské památky
Nově zpřístupněné zrekonstruované prostory rabínského domu a synagogy
- výstava Hilsneriáda a antisemitismus - případ Leopolda Hilsnera
- výstava Historie a památky židovské obce v Polné
12. 9. – 14. 9. Městské muzeum – Areál hradu a zámku
Fotoklub Polná - výstava fotografií místního spolku v Rérichově galerii zámku
12. 9. – 14. 9. Mrkvancová pouť
Atrakce a stánky na Husově náměstí, taneční zábavy, country večery, sportovní utkání, mše svaté v chrámu Nanebevzetí Panny Marie
13. 9. – 14. 9. Jarmark na hradě